Werkwijze

Elk bedrijf heeft een eigen manier van werken. Dat is ook zo bij Tributa. Wat verwachten wij van jou? Wat kan jij verwachten van ons? Hoe wordt je een nieuwe klant bij Tributa? Kan ik bij jullie terecht met een digitale boekhouding? Wij geven hieronder een antwoord op al deze vragen, en meer.

 
 

Kennismakingsgesprek

Je boekhouder kiezen is geen beslissing waar je licht over gaat. Je deelt als ondernemer met deze persoon je hele financiële situatie en dat is toch wel erg persoonlijk. Voor je zoiets doet moet je nagaan of het klikt. Bij Tributa hebben we daar alle begrip voor en kan je als nieuwe klant dus altijd eerst uitgebreid kennis komen maken met ons.

Contacteer Hilde voor een kennismakingsgesprek op +32 9 369 34 29 of via info@tributa.be.

 

Diensten kiezen

Tributa is geen klassiek boekhoudkantoor. Wij bieden je een brede waaier van diensten binnen drie grote pijlers; opstart begeleiding. boekhouding en advies. Je kiest zelf welke diensten je bij ons afneemt. Bekijk ons aanbod

 
 

Boekhouding

Voor een kleine boekhouding

Voor ondernemers met een relatief kleine boekhouding bieden wij meestal een full service boekhouding aan. Dat houdt in het verwerken van alle facturen, BTW-aangiften en klantenlisting indienen, een tussentijds resultaat berekenen, bespreken en optimaliseren en aan het einde van het jaar maken we een winstberekening om je personenbelastingaangifte te kunnen indienen. Voor vennootschappen is er in plaats van de winstberekening het opstellen van de balans en jaarrekening die dan gebruikt voor de vennootschapsbelastingaangifte. 

Voor zo een kleine boekhouding zijn er vier input momenten per jaar. Telkens na afloop van een kwartaal moet je ons binnen de eerste 5 dagen van het volgende kwartaal je uitgereikte en ontvangen facturen doorsturen. Liefst hebben we dat je dit digitaal doet via PDF. Log in op het klantenportaal en ga naar de upload module. Het kan ook nog op de klassieke manier in papieren vorm. Je stopt dan alles hier bij ons in de bus of je komt het binnen afgeven tijdens de kantoor uren. 

Wij maken er verder ook een punt van minstens een keer per jaar met jou te evalueren waar je onderneming staat financieel. Naargelang de vorm van je onderneming valt zo een gesprek in een andere periode. In het eerste kwartaal,  januari-maart, ligt onze focus op de VZW’s. Eind maart moeten namelijk alle subsidie dossiers ingediend worden. In het tweede kwartaal, april-juni, evalueren we met de vennootschappen. De jaarrekening en balans moeten dan worden opgesteld. In het derde kwartaal, juli-september, werken wij volop aan de personenbelastingaangiften. Dan dus geen evaluaties. Tijdens het vierde kwartaal, oktober-december, zijn tussentijdse resultaten evaluaties van alle eenmanszaken en vennootschappen aan de beurt.

Voor een middelgrote tot grote boekhouding

In grote bedrijven is er vaak al een boekhoudingsafdeling aanwezig. Werken met een boekhoudkantoor voor bepaalde zaken wou in het verleden vaak zeggen dat er heel wat werk in feite dubbel werd gedaan bij elke wijziging of toevoeging aan de boekhouding. Bij Tributa maken we echter gebruik van een software pakket die het toelaat rechtstreeks “in the cloud” te werken. Dit wil zeggen dat meerderen partijen de toegang kunnen krijgen in hetzelfde dossier van eender waar ter wereld met een internetverbinding. In de praktijk kan op die manier bijvoorbeeld vlot samengewerkt worden als de interne boekhouding voor de inboeking zorgt en wij bij Tributa alle aangiften voor onze rekening nemen. 

Tributa-jaarcirkel.png
 

Advies

Bij Tributa kan je ook terecht voor allerlei advies. Doordat we reeds je boekhouding door en door kennen zijn wij in een uitstekende positie om bij te staan in onder andere fiscaliteit, budgettering, kostprijsberekening en prijszetting. Bij elk advies heb je drie fasen; probleemstelling, verwerking en antwoord. Ongeacht hoe groot of hoe klein de vraag is

 

De probleemstelling kan aangebracht worden via telefoon, email of je mag op afspraak ook altijd langskomen om je probleem te stellen en toe te lichten.

In de verwerkingsfase gaan wij jouw probleem te lijf. Naargelang je vraag kunnen wij wetteksten raadplegen, gelijksoortige gevallen opzoeken, je boekhouding analyseren, berekeningen maken, vak experts raadplegen enz.

Een antwoord op veel voorkomende vragen kan vaak al meteen gegeven worden, aan telefoon bijvoorbeeld. In ingewikkelde gevallen werken wij soms enkele dagen aan een oplossing.